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22/09/2017 - LASSENA AVIO-505 won the Best of Session (IMA-4) Award at DASC’17
Félicitations à l'équipe AVIO-505 ! L'article « Direct RF Sampling Transceiver Architecture Applied to VHF Radio, ACARS, and ELTs » a remporté le prix... (+ de détail)
22/09/2017 - Congratulations,Neda Navidi ! Best Paper Award in ICCSTE 2017.
Félicitations à Mme. Neda Navidi, qui a reçu le prix du meilleur papier dans ICCSTE 2017 (Vancouver, Canada, du 7 au 8 août 2017). Mme. Neda Navidi... (+ de détail)
22/09/2017 - Congratulations ! Best Student Paper Award in ICNS 2017
Toutes nos félicitations à M. Abdessamad Amrhar qui a obtenu le prix « Best Student Paper Award » à l'ICNS 2017 (Herdon, VA, USA, du 18 au 20 avril... (+ de détail)
26/09/2015 - Adrien Mixte passed successfully his master oral exam !
Toutes nos félicitations à Adrien Mixte qui a reçu une mention « Excellente » pour sa soutenance qu'il s'est déroulée le 28 août 2015. Son projet,... (+ de détail)
26/09/2015 - Mr. Marc-Antoine Fortin made his PhD oral exam successfully and distinction « Excellence »
Toutes nos félicitations à M. Marc-Antoine Fortin qui a effectué sa soutenance de doctorat avec succès. La thèse présentée de M.Fortin, sujet dont le... (+ de détail)
26/09/2015 - Mrs.Neda Navidi gets the Best Poster Award attributed by the UAV-g 2015
Toutes nos félicitations à Mme.Neda Navidi, qui a obtenu le Best Poster Award lors de la conférence UAV-g 2015, réalisée le 2 Septembre 2015, à... (+ de détail)
22/05/2015 - LASSENA’s work awarded at 2015 ICNS
L'article intitulé « Integrated Direct RF Sampling Front-end for VHF Avionics Systems » a été reconnu comme le meilleur article sur les communications... (+ de détail)
20/10/2014 - LASSENA’s work awarded at 33rd DASC
L'article intitulé « DME/DME Navigation using a Single Low-Cost SDR and Sequential Operation » a été reconnu comme le meilleur article de la session... (+ de détail)
09/10/2014 - New research project awarded by NSERC in the field of protection against satellite interference : AVIO-601
Récemment, le professeur René Jr. Landry du département de génie électrique de l'ÉTS a obtenu une subvention de recherche et développement coopératif... (+ de détail)
24/09/2014 - Stéphane Ehouman has obtained the second prize at ReSMiQ Innovation Day
Toutes nos félicitations à M. Stéphane Ehouman qui a obtenu le deuxième prix au concours Journée de l'Innovation ReSMiQ célébré le 18 Septembre 2014.... (+ de détail)
27/08/2014 - Mohammad Honarparvar passed successfully his Ph.D. oral exam (DGA-1033)
Toutes nos félicitations à M. Mohammad Honarparvar qui a passé avec succès son examen écrit de PhD (DGA-1033). La thèse de M. Honarparvar est intitulé... (+ de détail)
27/06/2014 - AMOOS Conferences
Le LASSENA est heureux de vous convier aux conférences internationales dans le cadre du projet AMOSS, Mission Automatisé de Maintenance En Orbite,... (+ de détail)
20/06/2013 - Performance improvements of a navigation algorithm INS / GPS low cost used in urban areas
Afin de fournir une solution de navigation robuste et précise, les récepteurs GPS doivent opérer dans des conditions optimales, c'est-à-dire avoir... (+ de détail)
08/04/2013 - Marinvent and ETS successfully develop a wireless prototyping process for Marinvent’s APM through Engage project
Montréal, Québec, lundi 8 avril 2013 - Marinvent annonce aujourd'hui l'accomplissement de son Moniteur de Performance Airfoil (APM) – projet Engage.... (+ de détail)
13/03/2013 - LASSENA’s participation at the 8th day of discoveries in 2013
Mercredi 13 Mars a eu lieu la 8ieme édition de la journée découvertes. Lors de cette journée s'est tenu un concours d'affiches portant sur les projets... (+ de détail)
06/06/2012 - Philippe Lavoie made his defense viva(master’s degree) successfully and distinction "excellence"
Toutes nos félicitations à M. Philippe Lavoie qui a effectué sa soutenance de maitrise avec succès. Les travaux de maitrise de M. Lavoie, sujet dont... (+ de détail)
23/11/2011 - Software radios for highly integrated system architecture
Le projet vise à établir de nouvelles méthodes et techniques de traitement des signaux numériques pour des dispositifs universels de navigation et... (+ de détail)
22/11/2011 - The collaboration AÉROÉTS - Marinvent Corporation
La collaboration AÉROÉTS - Marinvent Corporation est une initiative unique établissant un consortium offrant des services de formation universitaire... (+ de détail)
30/09/2011 - Embarked systems for the aerospace industry, a key specialization for the industry
Le Département de génie électrique est fier d'annoncer la création de la nouvelle concentration Systèmes embarqués pour l'aérospatiale de son... (+ de détail)
03/05/2010 - Mister Kaveh Mollaiyan takes successfully his doctoral written examination
Toutes nos félicitations à M. Kaveh Mollaiyan qui a passé avec succès son examen écrit de PhD. La thèse de M. Mollaiyan est intitulé : "Weak-Signal... (+ de détail)
23/04/2010 - Mister Ramdane Ait-Aoudia pursues his works in the GRN of the LACIME within the framework of a training course S3
M. Ramdane Ait-Aoudia poursuit ses travaux au GRN du LACIME dans le cadre d'un stage S3 d'un projet en collaboration avec la compagnie iMetrik. Les... (+ de détail)
14/08/2009 - Mister Guillaume Lamontagne takes successfully his master’s degree in electric engineering
M. Guillaume Lamontagne a réussi avec succès son soutenance orale dans le cadre de sa maitrise en génie électrique. Sous la supervision des... (+ de détail)
10/06/2008 - ÉTS in space
Un groupe de professeurs du Laboratoire de communications et d'intégration de la microélectronique (LACIME) de l'ÉTS a collaboré à la conception d'un... (+ de détail)
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René Jr. Landry
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Informations sur le stage
Titre 23- Preliminary dangerous driving behavior analysis

Project description :

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This project aims to establish new design methods for robust and efficient automotive navigation and optimal management of a fleet of vehicles in harsh environments. In addition, the project also aims to develop innovative metrics for real-time analysis of dangerous driving behaviour as well as real-time analysis of car accidents in order to significantly improve global safety of Canadian drivers. In general, this research proposes to combine measurements from a high sensitivity GPS receiver with data coming from a self-contained inertial navigation system and other complementary autonomous sensors such as odometers and magnetometers. Moreover, in order to provide an affordable solution, the targeted system will be based exclusively on the use of very low cost sensors. It is expected that this project will help reduce the environmental footprint of motor vehicles in addition to having a significant positive impact on overall vehicle safety. For example, improving vehicle localisation accuracy and robustness in harsh environments can significantly reduce the time to find a stolen or misplaced vehicle, which can have an important impact on Canadian companies’ finances. Furthermore, having a robust and precise solution for monitoring vehicle behaviour can lead to the implementation of a new taxation system based on car usage or on driving behaviour, which according to recent studies, can help reduce vehicle greenhouse gas emissions by up to 10%. In addition, accurate reconstruction of car accidents in real-time allow prediction of specific parameters of an accident scene thus improving reaction time and vehicle safety. The proof-of-concept demonstrator will be evaluated in-laboratory and on-road using simulation equipment and a car test platform under real operating conditions in order to characterize protocols and system performance. The project will contribute to international initiatives for the definition of new standards and contribute to Canadian efforts to reduce greenhouse gas emissions, and create new employment opportunities for the team of highly qualified personnel.

Responsibilities of the candidate :

According to the schedule, this trainee student will be in charge of the following tasks :

1) 1-21 Literature review on car dynamics

2) 1-22 Car dynamic simulation using simulation software

3) 1-23 Real data acquisition with multiple sensors

4) 1-31 Study of sensor requirements

5) 1-32 Study of sensor location on the vehicle’s frame

6) 1-34 Initial system architecture selection

The main objective of this training is to assist the research team in the preliminary analysis of dangerous behaviours in order to be able to select appropriate sensors for the implementation of the dangerous behavior analysis metrics. This phase will also help the team choose the best location where the sensors should be placed on the vehicle’s frame for optimum system performances. To achieve this goal, the student will study two options : 1) the use of simulation software such as X-Plane for the acquisition of realistic driving behaviour 2) real data acquisition with multiple sensors mounted on a vehicle. Following this acquisition phase, the trainee will analyze the results in order to conclude on the type of sensor that should be used for the system as well as their required characteristics and their location on the vehicle’s frame. These results are particularly important for further work to be carried out during this research project.

Durée idéale : 4 months
Type de stagiaire Premier Cycle
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